Studiedagen en navorming voor gespecialiseerden.
Studiedagen worden georganiseerd rond een onderwerp gerelateerd aan stotteren. De doelstelling is om geactualiseerde wetenschappelijke inzichten over stotteren te brengen die praktijkgericht zijn of om specifieke klinische onderwerpen uit te diepen.
Sommige studiedagen zijn internationaal, sommige nationaal. In het verleden zijn diverse onderwerpen aan bod gekomen: stotteren en temperament, commitment and acceptance therapy, humor in therapie, stotteren en medicatie, stotteren en articulatiestoornissen, stotteren en ADHD, broddelen…
Sommige studiedagen zijn internationaal, sommige nationaal. In het verleden zijn diverse onderwerpen aan bod gekomen: stotteren en temperament, commitment and acceptance therapy, humor in therapie, stotteren en medicatie, stotteren en articulatiestoornissen, stotteren en ADHD, broddelen…
In principe richt een studiedag zich op een ruim publiek met interesse of professioneel verband met stotteren. Al naargelang het onderwerp richten ze zich tot gespecialiseerden in stotteren, tot logopedisten of een nog breder publiek.
Bij een navorming voor gespecialiseerden is het noodzakelijk dat de deelnemers over de wetenschappelijke kennis beschikken van stotteren in al zijn aspecten en dat zij klinische ervaring hebben met het onderzoek en de behandeling ervan. Deze navorming is dus geen basisniveau. Ze is specifiek gericht op een gespecialiseerd niveau. De afgestudeerden van ECSF dienen bij de aanvraag tot deelname een getuigschrift te voorzien.
Bij een navorming voor gespecialiseerden is het noodzakelijk dat de deelnemers over de wetenschappelijke kennis beschikken van stotteren in al zijn aspecten en dat zij klinische ervaring hebben met het onderzoek en de behandeling ervan. Deze navorming is dus geen basisniveau. Ze is specifiek gericht op een gespecialiseerd niveau. De afgestudeerden van ECSF dienen bij de aanvraag tot deelname een getuigschrift te voorzien.

NIEUWE STUDIEDAG OP 25 APRIL 2025
We used to think that our fate was in the stars. Now we know, in large measure, our fate is in our genes.
James D. Watson
Studiedag Genetica en Stotteren i.f.v. praktijkvoering door Ronny Boey, PhD
Als logopedisten met specialisatie in stotteren worden ons in de praktijk vragen voorgelegd over de mogelijke oorzaken en erfelijkheid bij stotteren. De algemene stand van zaken over een biogenetische aanleg vormt meestal het antwoord. Specifieke genetische studies over stotteren, meer bepaald moleculaire genetica, zijn niet vanzelf toegankelijk en geven de indruk niet van nut te zijn voor de klinische praktijk.
Met deze studiedag kan daar verandering in gebracht worden. Het doel is om in een eerste deel concreet en praktisch duidelijk te maken hoe genetische processen werken om celstructuren, functies en lichaamskenmerken tot stand te brengen. In een tweede deel wordt een actuele stand van zaken gegeven over bevindingen van genetische studies bij stotteren. Er wordt ingegaan om de mogelijke relatie van genetische expressie met onder meer stottermomenten, stottergedragingen en familiaal voorkomen. Er wordt aangegeven hoe de kennis over genetica en stotteren in de praktijkvoering kan worden gebruikt.
Met deze studiedag kan daar verandering in gebracht worden. Het doel is om in een eerste deel concreet en praktisch duidelijk te maken hoe genetische processen werken om celstructuren, functies en lichaamskenmerken tot stand te brengen. In een tweede deel wordt een actuele stand van zaken gegeven over bevindingen van genetische studies bij stotteren. Er wordt ingegaan om de mogelijke relatie van genetische expressie met onder meer stottermomenten, stottergedragingen en familiaal voorkomen. Er wordt aangegeven hoe de kennis over genetica en stotteren in de praktijkvoering kan worden gebruikt.

Details
Studiedag Genetica en Stotteren i.f.v. praktijkvoering
25 april 2025
Universiteit Antwerpen Campus Drie Eiken
Lokaal R.104
9u30 - 16u30
Kostprijs
€ 210 voor niet-leden
€ 200 voor VVL-leden
€ 190 voor leden van CIOOS
Vrije toegang voor laatstejaarsstudenten Logopedie die lid zijn van VVL.
Inschrijven vanaf 1 maart 2025.
Inschrijven tot 18 april 2025.
Inschrijving is geldig na het overschrijven van de kostprijs op
BE63 2200 4878 8208
25 april 2025
Universiteit Antwerpen Campus Drie Eiken
Lokaal R.104
9u30 - 16u30
Kostprijs
€ 210 voor niet-leden
€ 200 voor VVL-leden
€ 190 voor leden van CIOOS
Vrije toegang voor laatstejaarsstudenten Logopedie die lid zijn van VVL.
Inschrijven vanaf 1 maart 2025.
Inschrijven tot 18 april 2025.
Inschrijving is geldig na het overschrijven van de kostprijs op
BE63 2200 4878 8208
Praktijkdag stottertherapie bij jonge kinderen
CIOOS vzw. Bettie Smets, Jolijn Soenens en Liesbeth Hendriks
21 juni 2025
Universiteit Antwerpen Campus Drie Eiken
Lokaal R.104
9u30 - 16u30
Voormiddag: Stottertherapie bij jonge kinderen met Autisme - Valkuilen en oplossingen door Jolijn Soenens
Namiddag: Emotieregulatie bij kleuters die stotteren: praktische toepassingen door Bettie Smets en Liesbeth Hendriks
Kostprijs
€ 210 voor niet-leden
€ 200 voor VVL-leden
€ 190 voor afgestudeerden van CIOOS
Inschrijven vanaf 25 maart 2025.
Inschrijven tot 13 juni 2025.
Inschrijving is geldig na het overschrijven van de kostprijs op
BE63 2200 4878 8208
21 juni 2025
Universiteit Antwerpen Campus Drie Eiken
Lokaal R.104
9u30 - 16u30
Voormiddag: Stottertherapie bij jonge kinderen met Autisme - Valkuilen en oplossingen door Jolijn Soenens
Namiddag: Emotieregulatie bij kleuters die stotteren: praktische toepassingen door Bettie Smets en Liesbeth Hendriks
Kostprijs
€ 210 voor niet-leden
€ 200 voor VVL-leden
€ 190 voor afgestudeerden van CIOOS
Inschrijven vanaf 25 maart 2025.
Inschrijven tot 13 juni 2025.
Inschrijving is geldig na het overschrijven van de kostprijs op
BE63 2200 4878 8208

Stottertherapie bij jonge kinderen met Autisme - Valkuilen en oplossingen door Jolijn Soenens
In de praktijk worden logopedisten en stottertherapeuten regelmatig geconfronteerd met unieke uitdagingen bij het begeleiden van jonge kinderen met autisme. Tijdens deze voormiddag deel ik de bevindingen uit een onderzoeksproject van de Overlegkring Stotteren West-Vlaanderen. We bespreken volgende onderdelen:
Emotieregulatie bij kleuters die stotteren: praktische toepassingen - door Bettie Smets en Liesbeth Hendriks
De precipiterende rol van emoties bij stotteren is duidelijk. Zowel bij de onset, als wanneer stotteren al langer aanwezig is, fluctueert de stotterernst deels onder invloed van emoties. Daarnaast beïnvloeden emoties het ontstaan van bijkomend gedrag en de verdere ontwikkeling van stotteren. Er worden gegevens verschaft over het voorkomen van kenmerkende uitlokkende factoren bij jonge stotterende kinderen. Er wordt stilgestaan op de onderliggende gedragsneurologische processen.
We illustreren hoe de inzet van gedragstherapeutische technieken de weerbaarheid van stotterende kleuters kan vergroten tegenover emoties als uitlokkende factor. Het is een therapie-onderdeel dat samen met andere elementen van therapie, zoals oudertraining, bijdraagt tot het luwen van de onderstroom van emoties bij jonge stotterende kinderen. We verwachten hierdoor minder pieken in stotteren, minder kans op sensitisatie en de ontwikkeling van bijkomende stottergedragingen.
In de praktijk worden logopedisten en stottertherapeuten regelmatig geconfronteerd met unieke uitdagingen bij het begeleiden van jonge kinderen met autisme. Tijdens deze voormiddag deel ik de bevindingen uit een onderzoeksproject van de Overlegkring Stotteren West-Vlaanderen. We bespreken volgende onderdelen:
- Valkuilen in de therapie die samenhangen met de specifieke kenmerken van autisme.
- Mogelijke oplossingen op basis van een bevraging bij psychologen en het verzamelen van evidence-based informatie.
- Praktische aanbevelingen om de effectiviteit van Logopedische Gedragstherapie voor Stotteren te verhogen bij jonge kinderen met autisme.
Emotieregulatie bij kleuters die stotteren: praktische toepassingen - door Bettie Smets en Liesbeth Hendriks
De precipiterende rol van emoties bij stotteren is duidelijk. Zowel bij de onset, als wanneer stotteren al langer aanwezig is, fluctueert de stotterernst deels onder invloed van emoties. Daarnaast beïnvloeden emoties het ontstaan van bijkomend gedrag en de verdere ontwikkeling van stotteren. Er worden gegevens verschaft over het voorkomen van kenmerkende uitlokkende factoren bij jonge stotterende kinderen. Er wordt stilgestaan op de onderliggende gedragsneurologische processen.
We illustreren hoe de inzet van gedragstherapeutische technieken de weerbaarheid van stotterende kleuters kan vergroten tegenover emoties als uitlokkende factor. Het is een therapie-onderdeel dat samen met andere elementen van therapie, zoals oudertraining, bijdraagt tot het luwen van de onderstroom van emoties bij jonge stotterende kinderen. We verwachten hierdoor minder pieken in stotteren, minder kans op sensitisatie en de ontwikkeling van bijkomende stottergedragingen.
ARCHIEF
Momenteel wordt dit gedeelte bijgewerkt